Kilka słów o marketingu w branży weterynaryjnej

Konieczność podejmowania działań marketingowych (w tym także działań z zakresu public relations) dotyczy nie tylko dużych, ale i małych firm. Przy tym te ostatnie, z racji skali prowadzonego biznesu, nie mają zwykle nieograniczonych budżetów promocyjnych. Bez wątpienia jednak działania marketingowe są potrzebne i skuteczne, zwłaszcza w przypadku lekarzy weterynarii dopiero rozpoczynających przygodę z własnym gabinetem lub poszerzających zakres swoich usług. Poniżej w skrócie omówimy, jakie działania marketingowe mogą podjąć weterynarze, by nie wydrenować budżetu, a uzyskać rozpoznawalność przekładającą się na większą liczbę klientów odwiedzających ich wraz ze swoimi pupilami.

Bądź obecny w sieci

Obecność w sieci we współczesnych czasach jest absolutnie obowiązkowa. Dzięki treściom zamieszczonym online można rozszerzyć rozpoznawalność i zbudować zaufanie przyszłych klientów. Absolutnym minimum jest strona internetowa. Zakładając, że już ją posiadasz (jeśli nie – czym prędzej musisz się za to zabrać), przyjrzyj się jej i przeanalizuj jej zawartość. Zastanów się, jak ją zoptymalizować pod kątem treści i pozycjonowania. Możesz skorzystać z usług profesjonalnych firm zajmujących się pozycjonowaniem stron, ale równie dobrze możesz sam podjąć się tego zadania.

Na stronie możesz umieszczać różnorodne treści – w tym filmy, zdjęcia, artykuły, a nawet podcasty. Warto również prowadzić bloga: z aktualnościami, opisem ciekawych przypadków, poradami. Dzięki tym zabiegom z czasem staniesz się bardziej widoczny w sieci, choć nie tylko tego typu widoczność jest ważna. Bądź widoczny Działania marketingowe w branży weterynaryjnej to nie tylko obecność online. Musisz być także widoczny fizycznie. Warto, by Twój gabinet miał szyld widoczny z ulicy, wraz elementami grafiki będącej częścią twojej identyfikacji wizualnej. Dzięki temu potencjalni klienci będą wiedzieli dokładnie, gdzie jesteś i co oferujesz. Zastanów się, czy w tym celu możesz wykorzystać witryny okien (jeśli tak, to świetnie!). Im bardziej będziesz zauważalny, tym więcej osób cię zapamięta.

Nie tylko usługa

Gabinety, przychodnie i kliniki weterynaryjne bezsprzecznie świadczą przede wszystkim usługi. Wcześniej wskazaliśmy, jak zachęcić nowych klientów do skorzystania z oferty usług leczniczych. Warto jednak ofertę tę wzbogacić o dodatkowe produkty.

Jeśli w ofercie masz karmy specjalistyczne, pochwal się tym, zarówno on-line, jak i w ramach promocji gabinetu. Jeśli oferujesz produkty na przykład przeciw kleszczom, w przededniu kleszczowego sezonu zaproponuj zniżkę na ich zakup. Dzięki temu sprawisz, by zarówno dotychczasowi klienci, jak i pozostali opiekunowie swoich pupili mieli powód, by Cię odwiedzić.

Stań się członkiem lokalnej społeczności

Małe gabinety i przychodnie weterynaryjne działają głównie lokalnie. Jeśli nie jesteś specjalistą w konkretnej dziedzinie (np. okulistą, kardiologiem) lub nie oferujesz usługi trudno dostępnej (np. badanie tomografem) musisz liczyć na klientów lokalnych lub ewentualnie z dalszych okolic, skuszonych dobrymi opiniami. Bycie małą, lokalną firmą ma przy tym swoje zalety. Nie ma lepszego sposobu na budowanie marki, niż stanie się aktywnym członkiem społeczności. W jaki sposób? Możesz charytatywnie wziąć udział w imprezach organizowanych w twojej dzielnicy/okolicy, możesz pro bono włączyć się w akcje towarzystw opiekujących się zwierzętami, przede wszystkim jednak rozmawiaj z ludźmi, twoim celem jest budowanie lokalnej reputacji i kreowanie swojej pozycji jako „mojego weterynarza” w mieście. To ważne, ponieważ ludzie kochający swoje zwierzęta weterynarza wybierają na podobnych zasadach jak lekarza dla siebie i swoich bliskich – gdy staniesz się „ich lekarzem” będą do ciebie wracać, nawet jeśli konkurent otworzy swój gabinet tuż za rogiem.